سفارش تبلیغ
صبا ویژن

خانواده سالم

به طور کلی، مراقبین کودکان با تاخیر رشد اغلب سطح بالایی از ناراحتی و در بسیاری از موارد، وقفه یا قطع خدمات مراقبتی را تجربه می کنند. پس از تشخیص، کارینا از پزشکان و متخصصان کمک گرفت و او را به برنامه ای به نام آموزش تربیت کودک مهارت های مراقبت کننده (CST) ارجاع دادند. سازمان جهانی بهداشت (WHO) CST را برای خانواده‌های کودکان مبتلا به تاخیر رشد یا اختلالات، از جمله اوتیسم، توسعه داد. 

خانواده محور

این پکیج آموزش تربیت فرزند رویکردی خانواده محور دارد و به گونه ای طراحی شده است  که توسط افراد غیرمتخصص آموزش دیده - مانند کارگران مبتنی بر جامعه یا مراقبان همسال - به عنوان بخشی از شبکه خدمات بهداشتی و اجتماعی برای کودکان و خانواده های آنها ارائه شود.

روانپزشک کودکان

دکتر سباستین کوکیر، روانپزشک کودک و نوجوان و یکی از بنیانگذاران PANAACEA، می گوید در حالی که برنامه CST می تواند برای همه خانواده ها مفید باشد، به ویژه برای خانواده هایی که در موقعیت های آسیب پذیر اجتماعی قرار دارند مرتبط است، زیرا به آنها امکان دسترسی به دانش و حمایتی را می دهد که اغلب از دست می دهند. بیرون در دکتر کوکیر گفت: "کودکان نیازی به تشخیص ندارند، که اغلب یک مانع است، زیرا برخی از خانواده ها منابع لازم برای تشخیص را ندارند." "این واقعیت که این برنامه فقط نیازمند توجه مراقبین در مورد رشد فرزندانشان است، به افراد بیشتری دسترسی دارد."

نقاشی کردن کودکان

گابریل از نقاشی کردن لذت می برد و این فعالیتی است که او بسیار انجام می دهد. به او اجازه می دهد ارتباط برقرار کند، آنچه را که می خواهد، یا آنچه را که دوست دارد یا دوست ندارد بگوید. © WHO / دایانا والنسیا این برنامه متشکل از جلسات گروهی و بازدیدهای فردی از خانه است که بر آموزش مراقبین تمرکز دارد که چگونه از بازی های روزمره و فعالیت ها و روال های خانگی به عنوان فرصت هایی برای یادگیری و توسعه استفاده کنند. این جلسات به طور خاص به ارتباط، تعامل، مهارت های زندگی روزمره، رفتار چالش برانگیز و راهبردهای مقابله با مراقب می پردازد.

برنامه ریزی برای پرورش کودکان

کارینا گفت: "شاید فکر می کنید برنامه چیز خارق العاده ای را فاش می کند، اما اینطور نیست." «این در مورد چگونگی زندگی روزمره است. و چگونه به [فرزندتان] کمک کنید تا به عنوان یک فرد مستقل رشد کند."


کارینا زمان زیادی را صرف تعامل با گابریل از طریق فعالیت‌هایی مانند خواندن می‌کند، که می‌تواند ارتباطات را تقویت کند، تمرینی که در برنامه CST آموخته می‌شود. © WHO / دایانا والنسیا

دکتر نورا گرانادا، متخصص مغز و اعصاب پرورش کودک در وزارت بهداشت شهر خودمختار بوئنوس آیرس، گفت که آزمایشات میدانی مداوم نشان می دهد که این برنامه نتایج قابل توجهی دارد. دکتر گرانادا گفت: «دولت متخصصینی در مراکز بهداشتی دارد که اگر آموزش ببینند، می‌توانند مداخله را به طور مداوم ادامه دهند.»

پرورش اصولی

در طول و پس از شرکت در این برنامه، کارینا شاهد پیشرفت‌های قابل توجهی در توانایی خود در ارتباط و برقراری ارتباط با پسرش از طریق فعالیت‌ها، بازی‌ها و کارهای روزمره خانگی مانند مسواک زدن، لباس پوشیدن و شستن ظروف بود. کارینا همچنین جلسات گروهی را قدرتمند می‌دانست.

همه‌گیری کووید-19 تاثیرات عمده‌ای بر سلامت روان داشته است، به ویژه بر پرورش سلامت زنان و کسانی که از کودکان خردسال با ناتوانی‌های رشدی مراقبت می‌کنند. در اواخر سال 2020، با حمایت WHO و Autism Speaks، برنامه CST به یک نسخه آنلاین اقتباس شد تا بتواند در طول همه‌گیری ادامه یابد. PANACEA همچنین از راه دور چهار تسهیل کننده را در سه مرکز اجتماعی در منطقه بوئنوس آیرس آموزش داد.

داستان های تاثیر گذار تربیتی

گابریل با مادرش کارینا و دو برادرش در همسایگی خود قدم می زند. © WHO / دایانا والنسیا

در حالی که سال 2020 یک سال چالش برانگیز بود، کارینا گفت که برای خانواده او بسیار مثبت بود، زیرا آنها توانستند زمان بیشتری را با هم در خانه بگذرانند.

من از دستاوردهای گابریل خوشحالم... شما باید برای کاری که تربیت کودک او می تواند انجام دهد ارزش قائل شوید. و او را تشویق کنید که به سمت جلو حرکت کند. و روی موفقیت ها تمرکز کنید. نکته مهم همین است. برجسته کردن کارهایی که می تواند انجام دهد. و به کار بر روی مشکلات ادامه دهید،" کارینا گفت. ما به لطف این برنامه می توانیم با زندگی به این شکل روبرو شویم.


منبع:

 

https://masiresaabz.com/product/%D8%AA%D8%B1%D8%A8%DB%8C%D8%AA-%DA%A9%D9%88%D8%AF%DA%A9-%D8%B4%D8%A7%D8%AF-%D9%85%D9%88%D9%81%D9%82/