سفارش تبلیغ
صبا ویژن

خانواده

در دهه 300 قبل از میلاد، مرد جوانی به نام اسکندر در سن 20 سالگی پادشاه پادشاهی یونان باستان مقدونیه شد. اسکندر از همه مزیت های اولیه برای تبدیل شدن به یک رهبر برخوردار بود: او توسط ارسطو آموزش داده شد و پدرش، فیلیپ دوم، یک جنگجوی قدرتمند و موفق بود. اسکندر در جوانی پتانسیل زیادی از خود نشان داد:پکیج آموزش تربیت فرزند در سن 10 سالگی اسبی را که هیچ کس دیگری نمی توانست مدیریت کند رام کرد و در 16 سالگی شورش را سرکوب کرد و شهر خود را تأسیس کرد - که به نام خود نامگذاری کرد.

اسکندر در 20 سالگی پس از ترور پدرش به پادشاهی رسید تربیت کودک و به سرعت تکه تکه بر آسیای صغیر تسلط یافت. اما اسکندر "کبیر" افتخار می کرد. خیلی مغرور. در افسانه ها آمده است که المپیاس، مادر اسکندر به او گفت که او واقعاً پسر فیلیپ نیست، بلکه پسر پادشاه خدایان یونان است: خود زئوس.

و اسکندر در پایان زندگی خود واقعاً معتقد بود که او یک خداست.

هنگامی که یکی از دوستان قدیمی به نام کلیتوس سعی کرد او را از غرور فزاینده خود آگاه کند، اسکندر او را با عصبانیت سلاخی کرد. بعداً اسکندر به بیماری شدید و دردناکی مبتلا شد و زمانی که تنها 32 سال داشت درگذشت. مانند داستان هیرودیس کتاب مقدس که وقتی جسارت پذیرفتن پرستش رعایای خود را به عنوان خدا داشت، کشته شد، اسکندر نیز در اوج زندگی خود مدتی پس از اینکه خود را خدا اعلام کرد، از بین رفت.

 

یادگیری از لینکلن

مشکل این است که برخی از مردم تواضع را با تواضع اشتباه می گیرند. اما فروتنی واقعی، همانطور که خواهیم دید، نشان دهنده فقدان شجاعت یا اعتماد به نفس نیست.

آبراهام لینکلن یکی از بزرگترین روسای جمهور آمریکا بود.

در مدت کوتاهی که در مقام ریاست جمهوری خود بود، به لغو برده داری کمک کرد، اتحادیه را در طی یک جنگ داخلی خونین و وحشتناک به پیروزی رساند و پایه و اساس بازسازی را پی ریزی کرد.

لینکلن که در یک کلبه چوبی ساده متولد شد، یک بار نوشت:

 

اما زمانی که قانون کانزاس-نبراسکا در سال 1854 تصویب شد که بردگی را در قلمروهای غربی مجاز می‌دانست، لینکلن تصمیم گرفت به سیاست بازگردد، زیرا می‌دانست که توانایی رئیس‌جمهور شدن را دارد و کاری در مورد این مسخره انجام می‌دهد.

با این حال، اعتماد لینکلن با تکبر یکسان نبود.

هنگامی که ادوین استانتون، وزیر جنگ لینکلن، مکرراً به لینکلن توهین کرد (حتی او را "بابون" خطاب کرد - !!)، رئیس جمهور کاملاً سرگردان ماند و چیزی جز تمجیدهای محبت آمیز برای وزیر جنگ طلب خود نداشت.

لینکلن شاهد توهین لفظی استنتون بود و او را برای یکی از قدرتمندترین مناصب کشور استخدام کرد - علیرغم بیزاری شخصی استانتون از لینکلن.

و در زمان مرگ لینکلن، او کاملاً منتقد سابق خود را جذب کرده بود: پس از ترور لینکلن، استانتون به دیدار پسر بزرگ لینکلن می رفت و روزها گریه می کرد.

استانتون زمانی که آنتاگونیست سرسخت او بود، فداکارترین دوست لینکلن شد. همه به این دلیل که عظمت لینکلن را در فروتنی او می دید.

تواضع چیست؟

بسیاری از ما زمان زیادی را صرف فکر کردن به اینکه فروتنی چیست نمی‌گذرانیم. اما ما باید.

باورهای غلط رایج در مورد فروتنی

مشکل این است که برخی از مردم تواضع را با تواضع اشتباه می گیرند. تواضع واقعی

افراد متواضع در خانه نیستند

یک فرد متواضع لزوماً اجازه نمی دهد دیگران هر کاری که می خواهند با او انجام دهند. افراد فروتن هنوز هم مرزهای سالم و معقول را حفظ می کنند. آنها شخصیت، احساس خود یا مسئولیت اعمال خود را از دست نمی دهند.

افراد متواضع اهل فشار نیستند.

افراد فروتن در مورد خود بد فکر نمی کنند

به نوعی، بد فکر کردن نسبت به خود در واقع نوعی غرور است. این نشان می دهد که شما بیش از حد به خود فکر می کنید، و از این گذشته، ویژگی بارز فروتنی این است که کمتر به خود فکر کنید.

افراد مغرور اغلب نسبت به خود احساس بدی دارند، زیرا تصور می کنند که در اعماق وجودشان چنین است بهتر از دیگران وقتی واقعیت منعکس کننده این فرض نباشد، افراد مغرور بدبین، دلسرد و افسرده می شوند.

از سوی دیگر، افراد فروتن اهمیتی به درخشان و موفق بودن یا ظاهر شدنشان نمی دهند. آنها اصلاً زمان زیادی را صرف فکر کردن به خودشان نمی کنند، چه مثبت یا منفی - آنها بیش از حد مشغول فکر کردن به دیگران هستند.

متواضع بودن شجاعت می خواهد

در طول جنگ جهانی دوم، یک مخالف وظیفه شناسی به نام دزموند دوس به عنوان یک پزشک نظامی خدمت می کرد.

دوس به خاطر ایمان و عقاید صلح‌طلبانه‌اش توسط سربازان و مافوق‌هایش مورد آزار و اذیت قرار گرفت. اما به جای معامله توهین با توهین، داس بی سر و صدا از طریق آموزش رنج می برد، سپس به تنهایی بیش از 75 مرد را زیر آتش دشمن در نبرد نجات داد.

 

چرا خودت را فروتن کنی؟

بنابراین دیگران مجبور نخواهند شد.

افتادن از روی پایه باعث درد می شود. اما اگر خود را روی یک پایه قرار ندهید، هیچ کس نمی تواند شما را زمین بزند.

عیسی به شنوندگان خود گفت که در ضیافت به دنبال بالاترین صندلی نباشند، زیرا بهتر است در انتهای میز بنشینند و از شما بخواهند که به سمت بالا حرکت کنند، تا اینکه زمانی که یک نقطه از سر میز را بدزدید و در مقابل همه تحقیر شوید. از شما خواسته شده است که کناره گیری کنید.

خود را در موقعیتی سر به فلک کشیده قرار ندهید – زیرا اگر این کار را بکنید، حتماً یک نفر می آید و شما را به جای شما می گذارد.

تواضع را تمرین کنید

دانستن فواید تواضع با تواضع متفاوت است. فروتنی واقعی نیازمند کمی تمرین است،

1. زیاد صحبت نکنید

روزی مردی حکیم گفت: وقتی حرف زیاد باشد گناه غایب نیست. او پرورش همچنین افزود که زبان «جهنم به آتش کشیده شده است».

این زبان بسیار قوی است.

اما این یک حقیقت کاملا جدی است.

خیلی چیزها هست که نیازی به گفتن نداریم. اگر زمان بیشتری را صرف گوش دادن کنید تا صحبت کردن، نه تنها ظاهر می‌شوید، بلکه در واقع متواضع‌تر می‌شوید، زیرا گوش دادن واقعی شما را مجبور می‌کند تا بر نیازهای دیگران تمرکز کنید و از دغدغه‌هایتان با خودتان می‌کاهد.

2. به شخص دیگری اعتماد کنید

هنگام صحبت با دوستان مورد اعتماد پرورش خود، آسیب پذیر بودن را تمرین کنید، به خصوص در مورد جنبه های نه چندان تحسین برانگیز شخصیت خود. وقتی عیب های خود را به زبان می آورید، کمتر احتمال دارد که خود را فریب دهید و فکر کنید که آنها وجود ندارند.

علاوه بر این، دوستان شما می توانند شما را تشویق کنند و شاید شجاعت و فروتنی شما به آنها اجازه دهد تا داستان های خود را به اشتراک بگذارند. وقتی با هم باز هستیم و می پذیریم، غرور جایی برای پنهان شدن و رشد ندارد.

3. با افراد فروتن وقت بگذرانید

شما از افرادی که بیشترین پرورش زمان را با آنها می گذرانید یاد می گیرید. پس وقت خود را با دوستانی بگذرانید که خودخدمت نیستند و در مورد افرادی که زندگی متواضعانه و شجاعانه ای را که شما می خواهید داشته باشند بخوانید.

با گذشت زمان، احتمالاً خود را در حال تقلید از آن افراد، بدون تلاش آگاهانه خواهید یافت.

4. ایجاد حس ترس سالم

غرور یواشکی است. وقتی فکر می‌کنید متواضع هستید، در خطر عدم فروتنی هستید.

پس مواظب باش و بترس. غرور چیزی است که باید از آن ترسید، با توجه به اینکه چقدر می تواند به شما آسیب برساند.

این یک تمرین ثابت است، زیرا همه ما انسان ها افتخار می کنیم. بد است، اما حقیقت دارد. شما باید نظم و انضباط تشخیص و ریشه کن کردن غرور را به محض ظهور ایجاد کنید، به روشی که باغبان از گیاهان خود در برابر علف های هرز محافظت می کند.

اما ارزشش را خواهد داشت

 

منبع:

 

https://masiresaabz.com/product/%D8%AA%D8%B1%D8%A8%DB%8C%D8%AA-%DA%A9%D9%88%D8%AF%DA%A9-%D8%B4%D8%A7%D8%AF-%D9%85%D9%88%D9%81%D9%82/